eVene

Ekologista, turvallista ja helppoa veneilyä

Aikajana:

25.9.2012 – eVeneestä juttu Sähkömaailma-lehden syyskuun numerossa

16.9.2012 eVene-projektista on kuvattu jakso Navigare-tv-ohjelmaan, ensiesitys oli JIM-kanavalla su 16.9. Jakso on katsottavissa Nelosen nettitelevisiossa oheisen linkin takaa, mukavia katseluhetkiä! Navigare.tv- Teekkarien eVene

28.8.2012 eVeneen kastajaiset sujuivat onnistuneesti ja köydenvetokin päättyi sähkön selvään voittoon. Kiitos kaikille osallistujille ja järjestäjille! Tapahtuman tunnelmaa voi vielä haistella 28.8. MTV3:n kymppiuutisten kevennyksestä, joka löytyy täältä (Hae kymppiuutiset ti 28.8., kevennys alkaa kohdasta 17:14). Kuvia löytyy kerhon facebook-sivulta!

9.7.2012 – eVene saatiin vihdoin lähes valmiiksi ja testimielessä osallistuttiin heti Hangon regattaan, jossa taakse jäi ainakin kerhon toinen FE83 TripTease. Kisaradan ulkopuolella kilpailtiin myös moottoreiden välillä; alla video sähkö vs. diesel -köydenvetokisasta.

 
 
 

Mikä eVene?

Veneily ja ympäristö

  • Enemmän veneitä pienemmällä alueella
  • Veneiden koko kasvanut
  • Veneilijät vaativampia

Miksi?

  • Yhteiskäyttö
  • Aloittavia kokemattomia veneilijöitä
  • Arvovalinta
  • Halu olla edelläkävijä
  • Ennakkoluulottomuus uutta tekniikka kohtaan
  • Taloudelliset tukijat

Tavoitteet

  • Tekniikkaa ympäristön ja käyttäjien ehdoilla
  • Näyttää tietä ekologiselle veneilylle
  • Muokata asenteita
  • Muistuttaa veneilijöitä Itämeren suojelun tärkäydestä
  • Tuoda jäsenten käyttöön paras mahdollinen käyttövene
  • Kokeilla uutta tekniikkaa
  • Murtaa ennakkoluuloja

eVeneen tekniikka

 

 

 

Klikkaa kuvia suurentaaksesi

Ei eliönestomaaleja

  • Sonihull
  • Ei jokavuotista työtä
  • Ei jokavuotisia kustannuksia
  • Liukkaampi pohja
  • Ei harmaavesiä mereen
  • Harmaavesitankki helppo sijoittaa veneeseen
  • Tyhjentäminen helppoa
  • Yksi läpivienti vähemmän vesilinjan alapuolella

Vähän virtaa kuluttavat mukavuusvarusteet

  • Led valot
  • Toimintavarmoja, pitkäikäisiä
  • Vesijäähdytteinen jääkaappi
  • Ei lämmitä venettä
  • Diesel liesi ja lämmitin
  • Turvallisia ja helppokäyttöisiä
  • Navigointielektroniikka
  • Ei isoa karttaplotteria, pakko opetella navigoimaan

Sähköpropulsiojärjestelmä

 

 

Turvallisuus

  • Turvallisuudesta ei voi tinkiä yhteiskäyttöveneessä
  • Sähkömoottori
  • Sähköjärjestelmä
  • Diesel liesi ja lämmitin
  • Maasähköjärjestelmä
  • Pelastusliivit
  • VHF DSC

Talous

  • Uudet ratkaisut aina kalliita
  • Sähkömoottori ja akusto noin kolmekertaa kalliimpi kuin perinteinen dieselmoottori
  • Oletetut käyttökustannukset huomattavasti alemmat
  • Tukijoiden avulla mahdollinen → moni yksityishenkilö hylkää muutoksen taloudellisista syistä johtuen
  • Todellinen hinta nähdään kymmenen vuoden kuluttua

Hankkeen päätukija:

 

 

 

Muita tukijoita:

WB-sails

John Nurminen Marine

TTER
TEK

Presto Paloturvallisuus Oy