s/y FirsTrip

FirsTrip Österskär

FirsTrip kylkikiinnitettynä Österskärin laituriin pitkän purjehduksen aikana, kuva Patrik Eskelinen 2019

Tuttavallisemmin First on kerhomme lippulaiva. Vene on kerhossa rannikkopurren tittelillä ja sillä tehdään kerhon pitkät purjehdukset. Firstin kipparilta edellytetäänkin päällikkötutkinnon suorittamista. Vene hankittiin syksyllä 2018 ja otettiin käyttöön 2019 kaudella.

Malli
Suunnittelija
Valmistaja
First 31.7
Finot Conq et Associés
Beneteau SA
Valmistusvuosi
Hankittu kerholle
2007
2018
Purjenumero
Rekisterinumero
XXXX
U317
Radiotunnus
Meriradionumero
OH8382
230036190
Kokonaispituus
Vesilinjan pituus
9.50 m
8.80 m
Runko
Kansi
Läpilaminaattia
Leveys
Syväys
Korkeus
Alituskorkeus
3.23 m
1.90 m
14.50 m
Ei mitattu
Esitepaino
Uppouma varustein
Mitattu varustein
3750 kg
4915 kg
Ei mitattu
LYS-mittaluku Köli Valurauta bulb 1025 kg
Moottori
Teho
Kantama
Yanmar 3YM20C (2007)
20.5 hv
Max X M @ X.X kn
Polttoainetankki
Kulutus
Diesel 57 l
1.5 l/h @ 2200rpm / x.x kn
3.2 l/h @ 3000rpm / x.x kn
Katsastusluokka Pelastusliivit 3. luokka
Kaikki muu 2. luokka
Makuupaikkoja 6 hengelle
Purjepinta-ala Vesitankit 1x 170 l + varakanisteri
Purjevarustus NorthSails (iso + G1, 2020)
Isopurje 25.5 m²
Rullagenoa 140% (A=29.31m²; I=12,09m; J=3.50m;  Nordac Radian NDR7.5)
Spinaakkeri (~65 m²)
Albatross varapurjeet (2007)
Kiinnitys 2x Kiinnitysköysi pikalukoin ja kumijoustimin
2x Pitkä kiinnitysköysi
Perän kiinnitysköysi joustimin
Juoksuköysi 50m
Ankkurit (bruce, naara, kettinki, uppoava köysi 50m)
7x Lepuuttaja
Sähkö VHF (DSC-, GPS- ja AIS-vastaanotin), FM-radio
Maasähköpistorasiat 230VAC shuko
2-akkujärjestelmä maasähkölaturilla
Maasähkökaapeli, jatkojohtokela, adapteri
12V tupakansytytinpistorasia
Turvallisuus Veneilyliivit (50-70kg, 4×70-90kg, 90+kg, vara), 2x turvavaljaat. Ensiapulaukku, 2x heittoliina, pelastusrengas merkkivalolla, hätäsoihdut, puhallettava torvi, voimapihdit, rautasaha, vuototapit, 1x käsikäyttöinen pilssipumppu, palosammuttimet (2kg+6kg), 1x sammutuspeite
Navigointi Kompassi, loki, kaiku, tuulimittari, kiikarit, hakuvalo, navigointikolmio, harppi, merikarttasarjat (A+B+C, Ruotsi, Viro), satamakirjat, kulkuvalot, moottoriajovalo, ankkurivalo, päivämerkit, tutkaheijastin, karttaplotteri
Keittiö Kaasuhella ja uuni, painevesi, jääkaappi, lautaset, mukit, aterimet, leikkuulauta, pannut ja kattilat, tiskivati, ruokapöytä
Mukavuus Webasto ThermoTop EVO 3900 lämmitin (diesel, 2015), erillinen vesi-WC, septitankki, patjat, sisävalaistus
Huolto ja työkalut Työkalupakki ja varaosalaatikko. Purjeteippi. Kirves, pokasaha. Puosuntuoli, puoshaka, kansiharja, ämpäri. Moottorin vara siipipyörä, laturin hihna
Muu varustus Lokikirja, Suomen lippu seuran tunnuksella, kohteliaisuusliput (Ruotsi, Viro, Latvia), varadieselkanisteri, varakaasupullo, moottorin täyttööljy, siivoustarvikkeet, WC-paperi

Sijoituskaavio


Kaaviota päivitetään (alla Tonicin vanha kaavio); periaate = styyrä venevarusteille, paara muu varustus

Sijoituskaavio_Tonic

Läpiviennit

Purjeiden tuulirajat

FirsTrip:n tuulirajat kehitteillä.

Rajat ovat ohjeellisia. Maksimit ovat jo aika urheilullisia ja tekniset laitapainot ovat enemmän kuin tarpeen. Valintaan vaikuttaa moni tekijä miehistön taidoista, vireydestä ja väsymyksestä alkaen aina sään kehittymiseen, aallokon luonteeseen ja merialueen peitteisyyteen asti.

Purjevalikoiman ominaisuudet loppuvat jo ennen myrskylukemia. Myrsky- ja avomeripurjehduksesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Adlard Coles: Heavy Weather Sailing, joka sisältää kertomuksia myrskypurjehduksesta valtamerillä ja osion venetekniikasta.

https://www.youtube.com/watch?v=hriGMouqiWg

Jos epäilyttää, valitse pienempi. Jos vauhtia kaipaa lisää -> arvioi sään kehittyminen -> maaston antama suoja -> miehistön kunto, mieli ja vireys -> vaihdoksen vaatima tila ja liikenne -> jos kaikki OK -> lisää purjeita.

Aina voit jäädä satamaan. Odota suotuisaa keliä tai tule autolla kotiin. Ilmoita tilanne ja seuraava kippari elää sen mukaan.

Trimmaus

1. Löysää kunnes lepattaa. Kiristä vähän.
2. Katso sitä purjetta.

3. Kevyessä kelissä paljon pussia. Kovassa latistetut purjeet.
5. Ison ylin virtauslanka on ujo.
6. Keulaa siirretään lepattavan langan puolelle.

Lisää aiheesta http://www.fe83.org/files/Purjeiden_trimmausta.pdf

http://suomenalbinpurjehtijat.purjehdusportaali.com/Tiedostoja/VegaVinkit_Purjehdi_Vegalla_osa_7.pdf

http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=album125&id=WB_news_1_95_s2