Turvallisuus vesillä

Turvallisuus on kaikkien vesilläliikkujien asia. Tälle sivulle on kerätty ääritilanteista kertovaa materiaalia ja ohjeita ongelmien välttämiseen ja niistä selviytymiseen. Sivun perusteella alaa tuntemattomalle voi tulla käsitys, että vesillä liikkuminen olisi hyvinkin vaarallista. Turvallisuus perustuu ennakointiin, harjoitteluun ja kokemuksen jakamiseen. Toiset eivät koskaan tarvitse näitä ohjeita. Toiset joutuvat pulaan kerta toisensa jälkeen. Asenne ratkaisee.

Väistämissäännöt

Vesillä väistetään kaikkea, mikä ei väistä sinua. Osa tuntee säännöt, mutta tulkitsee toisin. Osa ajaa laput silmillä. Toisinaan se olet sinä. Jos epäröit – väistä. Jätä pelivaraa.

Hypotermia

http://www.suh.fi/tiedotus/pelasta_ja_pelastu/hypotermia

http://www.meriturva.fi/fi/koulutus/veneilijan-pelastautumiskurssi

Yachting Montly’s crash test boat articles & videos

http://www.admiralyacht.com/admiral-news/crash-test-boat-fire-below.php

Vuoto

Skimp on these & sink the boat – Seacocks what to avoid & what to buy.
Pidä runkoläpiviennit ja letkut hyvässä kunnossa:
http://www.pbase.com/mainecruising/replacing_thruhulls
http://www.pbase.com/mainecruising/double_hose_clamps
http://www.pbase.com/mainecruising/external_strainers

Tulipalo

Tärkeintä on tulipalon estäminen ennalta: verhojen ja muun palavan materiaalin poistaminen keittiöstä, roiskuneiden polttonesteiden pyyhintä, kaasuletkujen, polttoaineletkujen ja moottorin kunnossapito. Älä sammuta rasvapaloa vedellä vaan tukahduta se.

Pyörähtäminen

Myrsky

Maston kaatuminen

Tarkista veneesi

http://www.pbase.com/mainecruising/hall_of_fail

Maston kaatuminen tai katkeaminen johtuu useimmiten asiantuntemattomasta pystytyksestä tai tarkastuksien puutteesta. Tarkastuksen voi tehdä helposti ja nopeasti itse ilman erikoistyökaluja. Bermudatakiloidut mastot pysyvät pystyssä keulaharuksen ja vanttien luoman jännityksen avulla. Kalustovauriot antavat selkeitä vinkkejä tulostaan. Vanttiruuvien säröt ja halkeamat näkyvät paljain silmin. Vaijereiden katkenneet langat on myös helppo huomata. Alimitoitetut sakkelit vääntyvät ja kaikki kierteet löystyvät tärinästä. Ruostuneet osat on vaihdettava haponkestäviin. Rispaantuneet köydet katkeavat ennen pitkää.


http://www.pcmarinesurveys.com/Marine%20Survey%20101.htm
Huom! AC-sähkötöitä ja kiinteitä kaasuasennuksia saa Suomessa tehdä vain valtuutetut henkilöt. Ylemmän sivuston ohjeet AC tarkistuksista eivät ole kaikilta osiltaan käyttökelpoisia Suomessa.
Vaihtamalla palaneen sulakkeen isompaan voit polttaa kaapelin eristeen ja samalla veneesi. Kosteus ja suola hapettavat liitokset, liitoksen resistanssi kasvaa, jännite kulutuslaitteella tippuu, virta kaapelissa kasvaa -> sulake palaa.

http://www.pbase.com/mainecruising/wire_termination
http://www.pbase.com/mainecruising/battery_fusing
http://www.pbase.com/mainecruising/fuse_voltage_drop

Miljoona tapaa mokata spinaakkerilla