s/y ElecTrip

ElecTrip1FE83 eli Finn Express 8.3m on tyypiltään slooppi eli bermudarikattu ja yksimastoinen purjevene. Kerhokäyttöön malli soveltuu hyvin erityisesti kestävän rakenteen vuoksi. Kurssikäytössä keveys, monipuolinen purjevalikoima sekä säätömahdollisuudet tarjoavat hyvän oppimisalustan. Retkikäytössä makuupaikat, keittiö ja vesivessa tuovat perusmukavuudet karumpaankin saareen ja pidemmille ylityksille. Pienen syväyksen ansiosta satamista löytää paikan isompien veneiden ja moottoriveneiden välistä. Luonnonsatamiinkin pääsee paremmin. eVene_198x115FE83_paara

Malli
Suunnittelija
Valmistaja
Finn Express 83
Eivind Still
Oy Nykra Ab, Uusikarlepyy
Valmistusvuosi
Hankittu kerholle
1982
2011
Purjenumero
Rekisterinumero
FIN 2621
M 28423
Radiotunnus
Meriradionumero
OH 2275
230045710
Kokonaispituus
Vesilinjan pituus
8.30 m
6.90 m
Runko
Kansi
Läpilaminaattia
Divinycell ydin
Leveys
Syväys
Korkeus
Alituskorkeus
2.80 m
1.40 m
12 m
Ei mitattu
Esitepaino
Kisojen minimipaino
Uppouma varustein
Mitattu varustein
2150 kg
2350 kg
2600 kg
Ei mitattu
LYS-mittaluku 1.08 Köli Valurauta evä 880 kg
Moottori
Teho
Kantama
Sähkö 8.6 kW – S-vetolaite
11.5 hv – taittolapapotkuri
Max 40 M @ 4 kn
Ajoakusto
Kulutus
10.7 kWh – 97.3 kg
1 kWh @ 4 kn
2 kWh @ 5 kn
Katsastusluokka Pelastusliivit 3. luokka
Kaikki muu 2. luokka
Makuupaikkoja
Vesitankit
5 hengelle
50 l + 10 l
Purjeet
Tuulirajat
Isopurje (19 m²) alle 8 m/s
1. reivi alle 10 m/s
2. reivi yli 10 m/s
Genoa 1 (18 m²) alle 8 m/s
Genoa 3 (11 m²) alle 12 m/s
Fokka (9 m²) yli 12 m/s
Spinaakkeri (37 m²)
Alle 8 m/s
Logo ABB
Kiinnitys 3x Kiinnitysköysi pikalukoin ja kumijoustimin
2x Pitkä kiinnitysköysi
Juoksuköysi 50m keltainen
Peräliina 50m
Ankkurit (bruce, naara, 2x 5m kettinkiä)
7x Lepuuttaja
Sähkö VHF (DSC, GPS ja AIS-vastaanotin), FM-radio
Maasähköpistorasiat 230VAC shuko, 2-akkujärjestelmä maasähkölaturilla, Maasähkökaapeli, jatkojohtokela, adapteri 12V tupakansytytinpistorasia, lazybag aurinkopaneeli
Turvallisuus Veneilyliivit (50-70kg, 4×70-90kg, 90+kg, vara), 6x turvavaljaat. Ensiapulaukku, heittoliina, pelastusrengas merkkivalolla, hätäsoihdut, hätäraketit, torvet (mekaaninen ja paineilma), voimapihdit, rautasaha, vuototapit, manuaalinen pilssipumppu, palosammuttimet (2kg+6kg), sammutuspeite
Navigointi Kompassi, loki, kaiku, tuulimittari, kiikarit, hakuvalo, navigointikolmio, harppi, merikarttasarjat A+B, satamakirjat, kulkuvalot, moottoriajovalo, ankkurivalo, päivämerkit, tutkaheijastin
Keittiö Liesi (diesel), jääkaappi, jalkapumput (makea- ja merivesi), lautaset, mukit, aterimet, leikkuulauta, pannut ja kattilat, tiskivati, ruokapöytä
Mukavuus Lämmitin (diesel), vesi-WC, septitankki, patjat, LED-sisävalaistus
Huolto ja työkalut Työkalupakki ja varaosalaatikko. Purjeteippi. Kirves, pokasaha. Puosuntuoli, puoshaka, kansiharja, ämpäri
Muu varustus Lokikirja, Suomen lippu seuran tunnuksella, protestilippu, varadieselkanisteri 5l, siivoustarvikkeet, WC-paperi

eVene-projekti

Hankkeen päätukija

Tavaroiden sijoituskaavio

FE83_Elec_varusteet

Rakenne ja läpiviennit

Paaran puoli (keittiö)                   Vene ylhäältä                    Styyran puoli (WC)

ElecTrip_lapiviennit2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Purjevalinta

ElecPurjevalinta

 

 

 

 

 

 

 

 

Rajat ovat ohjeellisia. Maksimit ovat jo aika urheilullisia ja tekniset laitapainot ovat enemmän kuin tarpeen. Valintaan vaikuttaa moni tekijä miehistön taidoista, vireydestä ja väsymyksestä alkaen aina sään kehittymiseen, aallokon luonteeseen ja merialueen peitteisyyteen asti.

ElecTripin purjeitten ominaisuudet loppuvat jo ennen myrskylukemia. Myrsky- ja avomeripurjehduksesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Adlard Coles: Heavy Weather Sailing, joka sisältää kertomuksia myrskypurjehduksesta valtamerillä ja osion venetekniikasta.

https://www.youtube.com/watch?v=hriGMouqiWg

Jos epäilyttää, valitse pienempi. Jos vauhtia kaipaa lisää -> arvioi sään kehittyminen -> maaston antama suoja -> miehistön kunto, mieli ja vireys -> vaihdoksen vaatima tila ja liikenne -> jos kaikki OK -> lisää purjeita.

Aina voit jäädä satamaan. Odota suotuisaa keliä tai tule autolla kotiin. Ilmoita tilanne ja seuraava kippari elää sen mukaan.

Trimmaus

1. Löysää kunnes lepattaa. Kiristä vähän.
2. Katso sitä purjetta.

3. Kevyessä kelissä paljon pussia. Kovassa latistetut purjeet.
5. Ison ylin virtauslanka on ujo.
6. Keulaa siirretään lepattavan langan puolelle.

Lisää aiheesta http://www.fe83.org/files/Purjeiden_trimmausta.pdf

http://suomenalbinpurjehtijat.purjehdusportaali.com/Tiedostoja/VegaVinkit_Purjehdi_Vegalla_osa_7.pdf

http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?full=1&set_albumName=album125&id=WB_news_1_95_s2